آیا دانشآموزان میتوانند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در دانشگاه موفق شوند؟
دانشگاهها تلاش کردهاند تا بفهمند برنامههای هوش مصنوعی مانند ChatGPT چه قابلیتهایی دارند و راهنماییهایی در مورد نحوه استفاده از آنها ارائه میکنند – و اکنون از آنها خواسته میشود که نحوه استفاده از آنها را به دانشجویان آموزش دهند.
دانشگاهیان دانشگاه باث چالش ها و فرصت ها را در نظر گرفته اند.
جیمز فرن در مورد ChatGPT میگوید: «اولین سؤال ما این بود: «آیا دانشآموزان میتوانند از آن برای پاسخگویی به سؤالات ارزیابی ما استفاده کنند؟» او در مورد ChatGPT میگوید – ابزار آنلاینی است که میتواند به سؤالات، از جمله تولید مقاله و ایمیل، به زبان انسانمانند پاسخ دهد.
«مثلاً از پس سؤالات چندگزینه ای به خوبی آنها بر میآیند.
“ما قطعا انتظار نداشتیم که آن را به خوبی انجام دهد… نزدیک به 100% پاسخ درست داد.”
اما با پرسشهای پیچیدهتر، که دانشآموزان را ملزم به تفکر انتقادی میکند و به گفته او بخش عمده ارزشیابی را تشکیل میدهد، مشکل است.
یک مثال، از یک ارزیابی سال آخر، چنین میگوید: «چرا درک زمان ورزش در رابطه با وضعیت تغذیه در افراد دارای اضافه وزن [یک اصطلاح فنی، به گفته جیمز] مهم است؟»

نشانه هایی وجود دارد که پاسخ داده شده توسط ChatGPT واضح است که توسط یک دانش آموز نوشته نشده است.
جیمز می گوید: “در نگاه اول، بسیار خوب به نظر میرسد – به نظر بسیار واضح نوشته شده است، در زبان خود کاملا حرفه ای به نظر میرسد. اما برخی از اظهارات بیشتر شبیه اظهارات یک دانش آموز GCSE است تا یک دانشجو.”

این هوش مصنوعی عادت دارد که عبارت دقیق سؤال را در مقدمه و نتیجه گیری خود تکرار کند، “فقط به روش های کمی متفاوت نوشته شده است و هنگام استناد به منابع اطلاعاتی، همانطور که در کار آکادمیک استاندارد است، به سادگی آنها را تشکیل میدهد.”
“اگر از نحوه عملکرد مدل های زبانی بزرگ آگاه نباشید، به راحتی فریب خواهید خورد و فکر میکنید که اینها ارجاعات واقعی هستند.”
جیلیان کیگان، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا روز دوشنبه در سخنرانی خود گفت که هوش مصنوعی در حال حاضر در مدارس و دانشگاه ها تغییر ایجاد کرده است و پیشنهاد کرد که میتواند به معلمان مدرسه در برنامه ریزی درسی و علامت گذاری کمک کند.
توصیههای جدید آژانس تضمین کیفیت، که استانداردهای دانشگاههای بریتانیا را بررسی میکند، از آنها میخواهد تا دانشآموزان را به مهارتهای هوش مصنوعی مجهز کنند که میتوانند در دنیای کار استفاده کنند.
پیشنهاد خواندن: اینترنت خانگی 5G چیست و آیا واقعا ارزش تبلیغات دارد؟
آنها را تشویق میکند تا در ماه سپتامبر به دانش آموزان جدید و بازگشته توضیح دهند که چگونه و چه زمانی باید از هوش مصنوعی استفاده شود – و در صورت لزوم دوره ها را تطبیق دهند.
کیم واتس، مدرس بازاریابی، آن را ابزار دیگری در جعبه ابزار مینامد. و برخی از دانشآموزان در بخش او قبلاً استفاده از ChatGPT را در دورههای درسی که از آنها میخواهد یک طرح بازاریابی تهیه کنند، شروع کردهاند.
او میگوید: «من به دانشآموزان پیشنهاد میکنم به ChatGPT بروند، آنهایی که شاید نمیدانند از کجا شروع کنند… این به آنها پاسخ نمی دهد – اما میتواند ایده هایی را به آنها بدهد.”
تفکر انتقادی
کیم این را با درخواست از ChatGPT نشان میدهد که برنامه بازاریابی خود را ارائه دهد. با یک سری نکات شماره گذاری شده پاسخ میدهد – همه چیز از ایجاد هویت برند تا استفاده از رسانه های اجتماعی. اما کیم از روی صفحه نمایشش به بالا نگاه میکند و میگوید: «این نمیگذرد.
“ارسال چیزی شبیه به این به اندازه کافی دقیق نیست – هیچ یادگیری را به ما نشان نمیدهد، هیچ تفکر انتقادی را نشان نمیدهد.”
کیم میگوید دانشآموزانی که انگلیسی برایشان زبان اصلی نیست، بیشترین بهره را از ChatGPT میبرند.
اما از هر دانشآموزی که از آن استفاده میکند، خواسته میشود تا درخواستها و پاسخهای ChatGPT خود را بهعنوان یک ضمیمه ارسال کند تا «واقعاً مشخص شود که چقدر از پاسخهای ربات چت فاصله گرفتهاند».
امتحانات تابستانی
مانند بسیاری از دانشگاهها، سیاست Bath در مورد ChatGPT و سایر ابزارهای هوش مصنوعی هنوز در حال انجام است. قرار است از سپتامبر آغاز شود. پس از آن، یک تیم در طول سال گرد هم می آیند تا اطمینان حاصل کنند که با فناوری به سرعت در حال تغییر همگام هستند. در این میان، بسیاری از کارکنان بار دیگر امتحانات تابستانی را به صورت حضوری و بیدار برگزار میکنند.
دکتر کریس بونفیلد، رئیس تیمی که به ارزیابیهای طراحی کمک میکند، میگوید «فرض پیشفرض» این است که دانشجویان امسال نباید از ChatGPT استفاده کنند. و اگر کارکنان تصمیم گرفتند که اجازه دهند، باید انتظارات خود را به وضوح بیان کنند.
سرعتی که این فناوری در حال تکامل است چالشی را برای دانشگاه ها ایجاد میکند – اما باث به سرعت از گفتگو درباره ممنوعیت آن دور شد.
خطرناکتر از چیزی که فکرش را بکنید!
هفته گذشته جفری هینتون، که به طور گسترده به عنوان پدرخوانده هوش مصنوعی شناخته میشود، از گوگل استعفا داد و گفت که از کار خود پشیمان است – و چت بات ها به زودی میتوانند باهوش تر از انسان ها شوند.
پروفسور ورنا ریزر، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه هریوت وات که به مدت دو دهه در زمینه هوش مصنوعی کار میکند، میگوید که دانشجویان خودش به روش های بسیار خلاقانه ای از آن استفاده می کنند – اما چت ربات ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و میتوان از آن برای تولید اطلاعات نادرست در مقیاس [a] استفاده کرد که به وضوح بسیار نگران کننده است.
او میگوید مدلهای قبلی ChatGPT منتشر نشدند زیرا “خیلی خطرناک” تلقی میشدند.
توسعهدهنده آن، OpenAI، میگوید: «مانند هر فناوری، این ابزارها با خطرات واقعی همراه هستند» و کار میکند تا «اطمینان حاصل شود که ایمنی در سیستم ما در همه سطوح تعبیه شده است».
از زمان راه اندازی ChatGPT، سایر شرکت ها تلاش خود را بر روی هوش مصنوعی متمرکز کرده اند. به عنوان مثال، گوگل Bard را منتشر کرد که فقط برای بزرگسالان در دسترس است.
Verena میگوید: “من انتظار دارم که به زودی شاهد مدل های مختلف ChatGPT توسط شرکت های مختلف و همچنین مدل های ایمن تر باشیم که در واقع خطرات احتمالی را کاهش می دهند.”
منبع: BBC